Podstawowe zasady i procedury właściwego zrozumienia tekstu biblijnego
Krzysztof Perłakowski
- Podczas studiowania tekstu biblijnego, naszym pierwszym celem powinno być odkrycie zamierzonego przez autora znaczenia. Natomiast ostatecznym celem powinno być zastosowanie poznanych prawd w naszym życiu.
- Biblię należy rozumieć dosłownie, literalnie. Normalnie proste rozumienie Biblii ma pierwszeństwo przed jakimś skomplikowanym rozumieniem. Słowa mają takie same znaczenie jak w potocznym języku. (Wyjątkiem są niektóre specyficzne słowa, a także alegorie. przypowieści - to wynika z kontekstu, albo słowa, które dziś mają inne znaczenie np. nadzieja.)
- Generalnie każdy fragment ma jedno zamierzone znaczenie. (Wyjątkiem są niektóre proroctwa).
- Najlepszym wyjaśnieniem jakiegoś fragmentu jest znalezienie innego fragmentu tego samego autora mówiącego o tej samej sprawie.
- Rozumienie każdego szczególnego fragmentu nie może być przeciwne, sprzeczne z całym nauczaniem Biblii.
- Nie można budować prawd wiary na trudnych, nie do końca zrozumiałych fragmentach.
- Są takie pytania, problemy na które nie mamy zadowalającej albo ostatecznej odpowiedzi. Musimy być gotowi przyznać: Nie wiem, nie rozumiem.
- Musimy zawsze pozwolić, by Biblia wyjaśniała samą siebie i osądzała nasze rozumienie Boga, nasze myśli, uczucia, postawy itp. Nasze pragnienia i nasza teologia nie mogą nam dyktować tego w co mamy wierzyć. Nie możemy „zmuszać" Biblię, by mówiła to co chcemy.
- Każde dobre zrozumienie tekstu w zasadzie powinno zaczynać się szczegółowym badaniem tekstu (indukcyjne studium).
- Swoje wnioski ze studium powinniśmy sprawdzać z opiniami innych wierzących.
- Musimy rozumieć Biblię z punktu widzenia postępowego rozwoju objawienia.
- Ważne jest poznanie kultury, to znaczy wszystkich sposobów, metod, narzędzi i instytucji, przez które dani ludzie, plemię lub naród opisany w Biblii troszczyli się o swoje życie.
- Nasze zrozumienie musi być krytyczne - to znaczy, że musi mieć wiarygodne podstawy. Nie może być wyssane z palca.
- Musimy brać pod uwagę historię - co wnoszą do naszego zrozumienia fragmentu wydarzenia z ówczesnej historii. A także - jak rozumieli to ludzieżyjący wtedy.
- Zawsze musimy jasno rozróżnić między zrozumieniem (interpretacją), a zastosowaniem.
- Myśli są wyrażone w seriach powiązanych idei. Znaczenie jakiegokolwiek powiedzenia jest prawie zawsze narzucone przez to, co poprzedza i to co następuje (kontekst). Mamy tu do czynienia z tłem rozdziału, tłem księgi i całej Biblii.
- Właściwe zrozumienie wymaga nieraz studium wybranych słów. Musimy odkryć w jakim znaczeniu autor używa słowa i poznać jego sposób myślenia.
- Nasze zrozumienie musi być zgodne z gramatyką tekstu.
- Usiłując dobrze zrozumieć przekaz biblijny musimy brać pod uwagę rodzaj literacki język obrazowy.
- Dobre zrozumienie wymaga najpierw dobrej obserwacji tekstu. Pomocne jest korzystanie z kilku dobrych tłumaczeń Pisma Świętego. (Warto pamiętać, że języki oryginalne - hebrajski i grecki mają pierwszeństwo ).
- Najpierw należy uchwycić obraz całości (rozdziału, księgi, Biblii), a szczegóły interpretować w harmonii z tym obrazem ogólnym.
INFORMACJE DODATKOWE:
- Nie potrzebujemy innego niż Biblia autorytetu do jej interpretowania. (Co nie znaczy, że nie powinniśmy porównywać naszych interpretacji z rozumieniem innych chrześcijan - w rozmowie lub czytając komentarze itp.)
- Biblia jest księgą wyjątkową, ponieważ: charakteryzuje się podwójnym autorstwem - ludzkim i Bożym. Jest ona zawsze prawdziwa, w każdym słowie nieomylna. Każda z ksiąg Biblii jest samodzielnym utworem ale jednocześnie wszystkie księgi Biblii razem stanowią również jeden utwór.
- Studiując Biblię powinniśmy mieć pokorne nastawienie i prosić Boga o właściwe zrozumienie. Wtedy poznanie Prawdy nie będzie dla nas tylko zdobywaniem wiedzy, ale spotkaniem z Bogiem. A On przez swoje Słowo będzie zmieniał nasze życie.
Krzysztof Perłakowski
« poprzednia | następna » |
---|